# LES 1 LESFASENMODEL



Opdracht: ingevuld lesfasenmodel (a.d.h.v . les uit “moet je doen”) + koppeling theorie (bijv. welke fases ontbreken)
 
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les Beeldende Vorming.

                                                                                                                                                                   

Voorbereiding
De leerkracht neemt een voorbeeldpotje mee.
 

Context


Belevingswereld


Basisplan


Opdracht en randvoorwaarden


Receptie/

orientatie
  

Introduceren


Beeldcultuur
Beeldaspecten  
Ontwikkelingsfasen  



 

Informeren
 

Beeldbeschouwen
 

Potje word besproken:
Vorm/kleur/materiaal/ functie
 

Instrueren
 

Beeldend probleem
  

Product/ uitvoering

Potje wordt gemaakt van klei


Observeren


Beeldend vermogen





Begeleiden


Werkprocessen





Afronden


Tijdsmanagement


Reflectie/ nabeschouwing

Past het voorwerp je potje waarvoor je het gemaakt hebt?
Is het potje geworden zoals je bedacht had?


Nabespreken




Reflecteren
 




Beoordelen


Beoordelingscriteria





Presenteren


Presentatievorm


Evaluatie

Voldoet het potje aan de eisen die je had bedacht?

Zou je het de volgende keer weer zo maken?

Vond je het moeilijk?


Evalueren


Opdracht en randvoorwaarden


Uitleg van de verschillende fases uit het lesfasenmodel:
- Receptie/Oriëntatie: meest belangrijke fase, in deze fase woorden de beelden samen  

  beleefd.
- Productie/Uitvoering: in deze fase worden de beelden persoonlijker gemaakt.
- Reflectie/ Nabeschouwing: in deze fase worden de geproduceerde beelden (samen) 

   objectief beschouwt, besproken en beoordeeld. 

Uitleg van verschillende woorden uit het lesfasenmodel:
- Belevingswereld: iedereen heeft een eigen belevingswereld. Kleuters praten bijvoorbeeld 

  over een stomme stoel en bij groep zes wordt hetgeen zo realistisch mogelijk besproken.
- Beeldcultuur: alle beelden die wij hebben en collectief er een betekenis aangeven. Dit is 
  voor iedereen gelijk.
- Beeldaspecten: licht/ kleur enz.
- Beeld beschouwen: bijv. een auto maken die kan rijden en vliegen.


De receptieve fase ontbreekt.


Opdracht: fotografeer je werkstuk (toren) en plaats die met een passende titel en korte beschrijving op het weblog + koppeling theorie (hoe maak je de receptieve fase interessant bijv.)

 

De opdracht:

 

Bij deze opdracht ontbreekt de receptieve face. Er zijn van te voren geen beelden getoond, die van te voren beleeft, beschouwd, besproken of gewaardeerd worden. Waardoor de torens heel veel op elkaar lijken.

 
“Minder handelingen, sneller klaar”
De bedoeling was om blok voor blok te maken. Wij dachten als we nou de lange zijden twee keer zo lang maken dan hoeven we minder handelingen te doen, zodat de toren sneller klaar is. En dus wanneer we moeten stoppen het hoogste is.
De toren staat ook scheef.
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten