Opdracht: ingevuld lesfasenmodel (a.d.h.v . les uit “moet je doen”) + koppeling theorie (bijv. welke fases ontbreken)
Voorbereiding
De leerkracht neemt een voorbeeldpotje mee. |
Context
|
Belevingswereld
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
| |
Receptie/
orientatie
|
Introduceren
|
Beeldcultuur
Beeldaspecten Ontwikkelingsfasen |
Informeren
|
Beeldbeschouwen
| |
Potje word besproken:
Vorm/kleur/materiaal/ functie |
Instrueren
|
Beeldend probleem
|
Product/ uitvoering
Potje wordt gemaakt van klei
|
Observeren
|
Beeldend vermogen
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
| |
Afronden
|
Tijdsmanagement
| |
Reflectie/ nabeschouwing
Past het voorwerp je potje waarvoor je het gemaakt hebt?
Is het potje geworden zoals je bedacht had? |
Nabespreken
|
Reflecteren
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria
| |
Presenteren
|
Presentatievorm
| |
Evaluatie
Voldoet het potje aan de eisen die je had bedacht?
Zou je het de volgende keer weer zo maken?
Vond je het moeilijk?
|
Evalueren
|
Opdracht en randvoorwaarden
|
Uitleg van de verschillende fases uit het lesfasenmodel:
- Receptie/Oriëntatie: meest belangrijke fase, in deze fase woorden de beelden samen
beleefd.
- Productie/Uitvoering: in deze fase worden de beelden persoonlijker gemaakt.
- Reflectie/ Nabeschouwing: in deze fase worden de geproduceerde beelden (samen)
objectief beschouwt, besproken en beoordeeld.
Uitleg van verschillende woorden uit het lesfasenmodel:
- Belevingswereld: iedereen heeft een eigen belevingswereld. Kleuters praten bijvoorbeeld
over een stomme stoel en bij groep zes wordt hetgeen zo realistisch mogelijk besproken.
- Beeldcultuur: alle beelden die wij hebben en collectief er een betekenis aangeven. Dit is
voor iedereen gelijk.
- Beeldaspecten: licht/ kleur enz.
- Beeld beschouwen: bijv. een auto maken die kan rijden en vliegen.
De receptieve fase ontbreekt.
Opdracht: fotografeer je werkstuk (toren) en plaats die met een passende titel en korte beschrijving op het weblog + koppeling theorie (hoe maak je de receptieve fase interessant bijv.)
De opdracht:
Bij deze opdracht ontbreekt de receptieve face. Er zijn van te voren geen beelden getoond, die van te voren beleeft, beschouwd, besproken of gewaardeerd worden. Waardoor de torens heel veel op elkaar lijken.
“Minder handelingen, sneller klaar”
De bedoeling was om blok voor blok te maken. Wij dachten als we nou de lange zijden twee keer zo lang maken dan hoeven we minder handelingen te doen, zodat de toren sneller klaar is. En dus wanneer we moeten stoppen het hoogste is.
De toren staat ook scheef.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten