Opdracht: 3 afbeeldingen uit de beeldcultuur + onderbouwing of de afbeelding klassiek, modern of postmodern is.
Deze afbeelding is postmoderne afbeelding,
omdat deze afbeelding toegankelijk is voor iedereen. Deze afbeelding heeft onrealistische beelden en gebruikt contrasterende kleuren. Het postmodernisme is een reactie op het modernisme. Opdracht: plaats de foto van het Tableau Vivant (=postmoderne interpretatie) n.a.v. verhalend schilderij uit de klassieke periode. Plaats ook het oorspronkelijke schilderij. (de inspiratiebron)
Dit is de doop van Christus, geschilderd door Andrea del Verrochio en Leonardo de Vinci. Dit schilderij vertoont alle kenmerken van een klassiek werk:
Thema: geloof. God bestaat in 3 verschijningen: de vader, de zoon en de heilige geest. De drie éénheid. Jezus is herkenbaar aan ontbloot lichaam met enkel een lendendoek (kwetsbaar). De heilige geest wordt gerepresenteerd door de duif die wordt vrijgelaten uit de handen van God.
Compositie: Het schilderij is geschilderd in een driehoekscompositie: de engelen, Jezus Christus en Johannes de Doper zijn gerangschikt volgens een driehoeksvorm.
Vorm: realistisch. De figuren zijn alle realistisch geschilderd. Zowel landschap als de heiligen.
De goddelijkheid van Christus wordt versterkt door de lichtstralen, witte duif en de geknielde houding van de engelen die moeten opkijken naar Jezus en zijn kleren als dienaars vasthouden.Thema: geloof. God bestaat in 3 verschijningen: de vader, de zoon en de heilige geest. De drie éénheid. Jezus is herkenbaar aan ontbloot lichaam met enkel een lendendoek (kwetsbaar). De heilige geest wordt gerepresenteerd door de duif die wordt vrijgelaten uit de handen van God.
Compositie: Het schilderij is geschilderd in een driehoekscompositie: de engelen, Jezus Christus en Johannes de Doper zijn gerangschikt volgens een driehoeksvorm.
Vorm: realistisch. De figuren zijn alle realistisch geschilderd. Zowel landschap als de heiligen.
Plaats de foto (Tableau Vivant) met korte beeldbeschouwing (uitleg van de betekenis) en reflectie op het web-log.
Beschouwing foto:
Binnen 15 minuten hebben we met de beschikbare middelen een vergelijkbare setting willen creëren met een knipoog naar de huidige tijd.
Ook hier wordt gedoopt, maar heeft de scene verwijzingen naar materialisme van deze tijd. Waar in het orginele schilderij de handen van God de duif los laat (vanuit de hemelpoort), zien we hier op de achtergrond de deuren naar school: de poort naar een welvarende toekomst.
Een extravagante popster als Christus, Spa reine als commercieel doopwater , waarmee een boot wordt gedoopt. (teken van welvaart).
Echte gouden hoofddeksels als aureool..
Een kruis is vervangen door een iets wat we konden pakken. Geen spiritiele waarde, maar dus meer als symbool van “pakken wat je pakken kan”.
Samengewerkt met: Edmund, Martijn en Anne.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten