Opdracht: plaats animatie (eventueel ondersteunend met geluid) met een reflectie op het web-log.
Traditioneel ambachtelijk werk proces: Een voorbeeld product, een model, aan de hand daarvan maak je kopieën.
Voordeel: leert goed kijken, techniek en motoriek goed leert ontwikkelen. Heel precies namaken.
Nadeel: je eigen beeldend vermogen wordt niet uitgedaagd.
Ontwerpproces: Je werkt vanuit een idee, dmv schetsen tot een oplossing komen.
Voordeel: echt aan de slag bent met beeldende oplossing vanuit een probleem die jezelf stelt, concept/ideeNadeel: minder gericht op techniek op ambacht, alleen nog maar een goed idee aanlevert. Zodat anderen jou idee uitwerken.
Experimenteel werkproces: Proces waarin nog niets is omlijnt, je moet durf hebben om direct te starten. Je gaat ontdekken wat de mogelijkheden zijn met het materiaal en vervolgens bedenken wat je ermee zou kunnen.
Voordelen: je kan direct aan de slagNadelen: niet iedere doelgroep zou dit zomaar kunnen.
Toegepaste werkprocessen: ambachtelijk (het kleien van het racemonster) en experimenteel (het maken van de animatie). Het ontwerpproces hebben we vanwege de tijd niet gedaan, dit zou het maken van het storyboard zijn.
Het beeldend probleem:
- Maak een wagen maken van +/- 20 cm. - Deze wagen moet een karakter hebben.
- Deze wagen moet ook losse onderdelen bevatten.
- En de wagen moet snelheid hebben en gestroomlijnd zijn.
Maak een filmpje met 3 scènes:
- Een startscene
- De race
- En een crash
Daarbij wil je het volgende zien:
- Er moet snelheid zichtbaar zijn- Zijn de drie scenes aanwezig?
- Gaat de achtergrond goed voorbij?
- Is er een strijd?
- Is er een crash?
Hieronder vind je het filmpje: "de race met een crash".
De auto's en het filmpje zijn gemaakt met Lenneke Matthijssen, Lianne Koetsier, Anne Luijt.
Beoordelingsmatrix
Criteria
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
Voertuig/3D
| |||
Snel uitzien
| |||
Karakter
| |||
Losse beweegbare onderdelen
| |||
Criteria
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
1. Snelheid in races
|
0
|
1
|
2
|
2. 3 scènes (start, rijden, crash)
|
0
|
1
|
2
|
3. Achtergrond gaat voorbij
|
0
|
1
|
2
|
4. Strijd tussen 2 auto’s
|
0
|
1
|
2
|
5.Is er een duidelijke crash?
|
0
|
1
|
2
|
Reflectie
Ik vond het een ontzettend leuke opdracht om te doen. Het was uitdagend en ik had het nog nooit gedaan.
Ondanks weinig uitleg kwamen we toch tot een goed resultaat dat voldeed aan de beoordelingscriteria.
Ik zou deze werkwijze niet zo snel toepassen in mijn werk, omdat mijn leerlingen juist houvast hebben aan structuur en duidelijkheid. Ik heb deze opdracht zelf af en toe als vaag ervaren. Je moest eigenlijk bijna alles zelf uitzoeken. Er was dus weinig structuur en duidelijkheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten